Nieuws

Nieuwe drone wordt ingezet voor nauwkeurige inspecties

Powerspex beschikt over een nieuwe drone. Dronepiloot Kai Veltmaat nam de proef op de som en inspecteerde de directe omgeving van Powerspex en de werkplaats.

De oude drone was op z’n zachtst gezegd aan vervanging toe. “Hij was gerepareerd, we wilden testen of dat gelukt was en toen bleek er toch een afwijking in te zetten,” vat Kai Veltmaat de test samen. “Dat resulteerde in een botsing die de drone niet overleefde… Er was geen schade aan het object dat werd geraakt, wel aan de drone.”

Powerspex kiest voor DJI Avata

Werd voorheen gewerkt met een DJI Mavick Enterprise Pro, nu is gekozen voor een DJI Avata. “En dat is een heel andere manier van vliegen,” merkte Veltmaat die de drone meteen testte toen hij geleverd werd. De directe omgeving van het Powerspexpand in Hengelo werd aan een inspectie onderworpen, daarna de werkplaats.

FPV-drone met VR-bril

“De vorige drone werkte met een afstandsbediening en het beeld was te zien op een beeldscherm. De nieuwe drone is een FPV-drone, oftewel First Person View. De piloot draagt een VR-bril en ziet daarin wat de drone ziet. De motion controller volgt de bewegingen van je pols, waarmee je hem bestuurt, terwijl je de camera bestuurt door met je hoofd naar links, rechts, omhoog en omlaag te kijken.”

Hoe bevalt dat, zo’n futuristisch een drone besturen?
“Het vergt wat oefentijd, maar het gaat inderdaad heel natuurlijk, zoals werd beloofd. Het contact met de drone is beter. Elke beweging van de drone is meteen in de bril te zien.”

Inspecties schoorstenen met drone

De drone gaat vooral ingezet worden voor inspecties in schoorstenen. Voorheen ging dat met een hijskraan in een manbakje, maar in werkvergunningen wordt dat als gevaarlijk beschouwd. Veltmaat onderschrijft dat: “Een drone is een veiliger oplossing om onbemand een schoorsteen in te gaan. Deze nieuwe drone is er bovendien extra geschikt voor. Hij is gemaakt voor kleine ruimtes en de propellers kunnen niet snel beschadigd raken.”

Drone naar moeilijk bereikbare plekken

Ander toepassingen zijn zeker een optie, aldus Veltmaat. “We zouden hem prima in een verbrandingsketel kunnen laten vliegen tijdens een onderhoudsstop, waar normaal gesproken steigers gebouwd moeten worden. Moeilijk bereikbare plekken, daar is hij zeer geschikt voor. Mocht er iets gerepareerd moeten worden, dan kan er altijd alsnog een steiger worden gebouwd.”

Vijf dronepiloten bij Powerspex

Aangezien de nieuwe drone zwaarder is dan 249 gram, geldt het als een luchtvaartvoertuig. Daar is een dronebewijs voor nodig. Vijf Powerspexers zijn officieel dronepiloot en gecertificeerd om drones te besturen.

Reparatie DJI Mavick

Intussen wordt de oude drone wel gerepareerd; zeker omdat bijbehorende attributen zoals de lamp, speaker en tablet nog prima intact zijn. De Mavick moet echter compleet gereviseerd worden met nieuwe onderdelen. Daarna wordt besloten of hij alsnog ingezet kan worden.