Nieuws

Engineering in Engeland: Brexit is extra administratieve uitdaging

Voor SBG (Standardkessel baumgarte) in Chester (VK) is Powerspex bezig met de werkzaamheden op de plant van Protos Energy Recovery Facility. Dat behelst sinds de Brexit door de veiligheidsvoorschriften wel veel meer administratieve handelingen, merkt sitemanager Peter Wolbers.

De opdracht

Powerspex levert voor klant SBG in de hoofdopdracht alle instrumentatiebekabeling voor een vuilverbrander met twee verbrandingslijnen, inclusief de instrumenten en aanverwante benodigdheden die gaan zorgen voor de opwekking van 49MwH elektriciteit. Het betreffen vijfhonderd instrumenten (drukmetingen, drukverschilmetingen, temperatuurmetingen, radarniveaumetingen) en dat betekent dat er zo’n 1500 kabels getrokken gaan worden. “Wat neerkomt op zo’n 40 kilometer,” somt site manager Peter Wolbers op. “Met nog eens 750 meter kabelbaan en 5 kilometer beschermpijp. Daarnaast zijn we momenteel bezig met een extra opdracht voor het bekabelen van de rookgasreiniging. Dat zou nog eens 15 kilometer kabel betekenen, inclusief banen en kabelbeschermpijp”
Alles volgens British Standard en wetgeving.

Meerwaarde

Al met al een langdurig project waar Powerspex geruime tijd voor heeft uitgetrokken. “Als Powerspex werken we graag voor klanten als SBG. Zij hebben mooie projecten en we kunnen ons als partner opstellen. Als Powerspex kunnen we echt meerwaarde betekenen omdat we goed zijn in detailenginering, het inkopen van instrumenten en materialen en in het begeleiden en beheren van bouwprojecten van deze grootte.”

Brexit = rompslomp

Brexit is echt merkbaar, stelt Wolbers. “Het is eigenlijk een grote valkuil. We merken het vooral met de materialen. Er zijn sinds Brexit veel meer douanevoorschriften. Er moet meer ingeklaard worden. Brexit staat gelijk aan administratieve rompslomp. Hoewel er voorheen natuurlijk ook genoeg regels waren, ging het toen een stuk gestroomlijnder. We worden er wel steeds handiger in, waardoor het voor ons onderhand wel gemakkelijker wordt. Maar tijd en energie kost het en dat blijft ook zo.”

We werken veilig of we werken niet

De veiligheidsregels liggen hier op site in dit project twee levels hoger dan dat we gewend zijn, stelt Wolbers. “Hier heb je voor alle werkzaamheden aparte medewerkers nodig zoals een traffic manager die zorgt voor begeleiding van het vervoer op site, een lifting operator die alleen maar hefwerkzaamheden mag doen en een banksman die zorgt dat de materialen veilig en goed op de plek komen.”

Naast veilig werken bestaat er een Work Permit Systeem.
Dit wordt door de partner van SBG, METKA, gecontroleerd. Hiervoor zijn HSE, lifting, RAMS en vele ITP’s nodig en dit zorgt ook voor veel administratieve werkzaamheden.

Jaar van huis

Peter Wolbers en Pascal Simmelink zijn naar verwachting bijna een jaar werkzaam in Engeland voor dit project. Is dat niet erg lang?
“Ik ben het gewend en mijn thuisfront ook,” stelt Wolbers. “We gaan wel regelmatig naar huis. Na ongeveer veertien dagen zijn we een lang weekend thuis. Als je het gewend bent, is het vol te houden hoor. Hier in Chester hebben we een huis gehuurd en bovendien twee fietsen aangeschaft zodat we de omgeving kunnen verkennen. Ontdekken we weer eens een nieuwe omgeving.”

Powerspex Chester SBG

Het team

Als het project volgend jaar klaar is, staat er in Chester een vuilverbrandingsinstallatie die niet-recyclebaar afval verbrandt en daarmee zo’n 49MwH elektriciteit opwekt.
Dat is dan de verdienste van het projectteam dat bestaat uit projectleider Bart Koekkoek en engineers Enrico Gossen en Evert Bokkers. Peter Wolbers en Pascal Simmelink zijn on site en worden daar ondersteund door de mensen van Booth Welsh Schotland, de partner in Engeland.