De Atex-kennis van Powerspex wordt momenteel volop ingezet voor het produceren van laadarmen voor JLA Loading Technology. Dat resulteert in een goede samenwerking tussen de hardware engineers en de Atex-specialisten binnen Powerspex.
“Concreet betekent het dat Erwin Scheggetman en Berend Flier vaak om tafel moeten met de hardware engineers voor een passende oplossing van bestaande panelen in explosiegevaarlijke zones”, vertelt Robin ten Damme over het project. “Dus de kennis van Atex bij Powerspex wordt nu ingezet door de hardware engineers.”
Over JLA
JLA Loading Technology is een bedrijf dat laadarmen maakt voor in de havens, waarbij schepen gelost kunnen worden, zowel met vloeistoffen als vaste stoffen. Deze units bestaan uit een HPU (hydrauliekunit), een of meerdere HCM’s (de laadarmen zelf) en een bijbehorend LCP (local control Panel).
Ten Damme: “Afhankelijk van de vloeistof wordt in de meeste gevallen de unit gebouwd in een ATEX-omgeving. Hierdoor is er intern een leuke samenwerking opgezet tussen de hardware engineering en de Atex-afdelingen binnen Powerspex.”
Goede samenwerking
Het Hengelose bedrijf Holland Hydraulics is de schakel tussen JLA en Powerspex.
“Het blijkt een heel goede samenwerking, van beide kanten. We zijn met acht verschillende opdrachten bezig en hebben er nu drie opgeleverd. Onlangs nog waarbij we voor het eerst een EX-D/E-combinatie hebben geleverd met een remote controller.”
De Atex-engineering is heel concreet te zien aan de remote controller: zó ziet een explosieveilig apparaat er uit.
Hele wereld over
De besturingspanelen voor JLA worden in eigen werkplaats gemaakt. De hydraulische units worden opgebouwd bij Powerspex of bij Holland Hydraulics. Daarna gaan ze naar Vlaardingen waar JLA zelf de laadarmen produceert. Die laadarmen gaan vervolgens de hele wereld over. Veelal naar het Midden-Oosten, vanwege het grote aantal brandstofoverslaglocaties aldaar.